Pług to bardzo ważna technika zjazdu dla początkującego narciarza, ponieważ jest podstawową metodą hamowania na tym etapie (oprócz kontrolowanego upadku w razie zupełnej utraty kontroli nad nartami)
Jak wygląda pozycja płużna?
Przody nart skierowane ku sobie, dzioby od siebie na szerokość dłoni, tyły nart szeroko – narty tworzą literę „A”. Pamiętajcie, aby narty były równomiernie obciążone.
Ćwiczenie 1. Ustawianie nart w pozycji płużnej (na płaskim odcinku stoku)
nogi rozluźniamy, lekko uginamy w kolanach,
podudzia opieramy o języki butów narciarskich- dociążamy w ten sposób przód nart
sylwetka wyprostowana z tendencją do wychylenia w przód
delikatnie rozsuwamy pięty, palce kierujemy do siebie
wracamy do pozycji wyjściowej przez przestępowanie piętami nart
Zróbcie to kilka razy.
Ćwiczenie 2. Zjazd pługiem z różnymi nastawieniami kąta nart – wąskim ślizgiem – pług ślizgowy oraz szeroko hamując – pług hamujący.
Ustawienie nart w poprzek stoku o niewielkim nachyleniu
z pozycji nart równoległych ustawionych w poprzek stoku, wykonujemy duże odstawienie pięty górnej do pozycji nart w literę A,
Poprzez naprzemienne przestępowanie piętami nart ( po 10cm-20cm utrzymując ciągłe ustawienie nart w pozycji A) przechodzimy do pozycji gdzie dzioby będą w linii spadku stoku,
opieramy podudzia o języki butów, kładziemy dłonie na udach (co ustabilizuje pozycję i zabezpieczy przed niekontrolowanymi ruchami tułowia i rąk),
zbliżamy delikatnie pięty do siebie (zaczynamy jechać),
pilnujemy aby kolana się nie stykały ze sobą, dzioby nart nie wyprzedzały się i były blisko siebie.
aby rozpocząć hamowanie, rozszerzamy pięty nart płynnie i równomiernie do momentu zatrzymania
Najczęstsze błędy:
patrzenie wyłącznie na narty – powoduje to zmianę sylwetki, zaczynacie się garbić i nie wiecie gdzie jedziecie,
cofanie bioder, odchylanie się od języków w butach – dociążenie tyłu nart, nie będziecie mogli w ten sposób zahamować,
przysiadanie na nartach – ciężar ciała przeniesie się na tył nart, nie będzie możliwe hamowanie i rozsuniecie piętek nart, pozycja będzie niekomfortowa,
ściąganie kolan do środka – ogranicza możliwość ruchu, narty będą chciały się zjeżdżać,
kierowanie kolan na zewnątrz- narty ustawią się na płasko, nie będą na krawędzi i nie zahamują,
zbyt szerokie prowadzenie dziobów nart – powoduje nabieranie prędkości i uniemożliwia skuteczną kontrolę ześlizgu oraz zatrzymanie.
Na kolejny etap – SKRĘT PŁUŻNY zapraszamy za tydzień 🙂